nedeľa 29. novembra 2015

Cassandra Clare, Joshua Lewis: Kódex Tieňolovcov

Kódex Tieňolovcov
  • Vydavateľstvo: Slovart, 2015 
  • Preklad: Diana Ghaniová
  • Originálny názov: The Shadowhunter's Codex 
  • 280 strán
  • Hodnotenie na Goodreads: 4.11
  • Anotácia: Kódex Tieňolovcov je najstaršia a najznámejšia príručka pre každého nefila. Od prvého vydania v 13. storočí je Kódex najlepším priateľom každého mladého Tieňolovca. Či už potrebuje poradiť s démonským jazykom, alebo si pripomenúť, ako sa správne drží stélé, s Kódexom po ruke sa nemusí ničoho báť. V najnovšom 27. vydaní Kódex opisuje všetky oblasti života nefilov. Kódex sumarizuje mnohé učebnice geografie, histórie, mágie a zoológie v jednom peknom a prehľadnom zväzku. Všetky starobylé drevoryty a stredoveké kresby sme v najnovšom vydaní nahradili modernými ilustráciami, ktoré oslovia a zaujmú aj najhipsterskejších mladých Tieňolovcov. Toto vydanie bude už čoskoro dostupné v knižniciach Inštitútov po celom svete a v takzvaných kníhkupectvách obyčajných.
  • Za recenzný výtlačok ďakujeme vydavateľstvu SLOVART a knihu si môžete kúpiť TU
Len sa pekne pozrite na tú obálku. Naozaj sa podarila. Aj keď som trochu čakala, že sa bude podobať na naše obaly Nástrojov Smrteľníkov, alebo na anglické originály, ale aj toto je veľmi pekná verzia. Všade sú runy, a zlákala dokonca aj môjho mladšieho brata. Zaujala ho na toľko, že knihu študoval celý večer a učil sa runy. To sme my ale tieňolovecká rodinka. 


Táto skvelá kvázi-encyklopédia dokonalo dopĺňa zbierku mojich kníh od Cassandry Clare. Hocikomu pomôže (do)pochopiť tieňolovecké tradície a zvyky. A ak nepochopíte Kódex, všetky nedostatky vysvetlí Clary, Simon alebo Jace. Oni si tam ako keby písali odkazy a písomne sa dohadovali. Ozrejmovali isté nepresné fakty.
Ak neviete, čo je Idris, Stélé alebo Serafské Dýky toto je kniha pre Vás! Teda aj pre tých, čo to už vedia. Znovu som sa ocitla v  Tieňosvete a užívala som si to. Ani som nevedela ako mi tieňolovci chýbali. Hltala som stranu za stranou a oživovala si znalosti.
V najnovšom 27. Kódexe je obsiahnuté všetko, čo tieňolovec potrebuje vedieť. Tiež za každou kapitolou, bolo pár otázok na ktoré ste si mohli odpovedať, alebo ste sa len zasmiali na Simonovích, Claryných a Jaceových odpovediach.

Neskutočne vtipné poznámky si neodpustili ani teraz. Clary si medzi to kreslila a Jace opravoval je poznámky, do ktorých zasa rýpal Simon. Veľa, ale veľa som sa nasmiala, čo ma privádza k tomu, že niekto, kto náhodou nečítal Nástroje Smrteľníkov a kúpil si Kódex nebude mať páru o čom tam točia. Tie ich poznámky mi pripadali ako inside joky a naozaj, keby som už dlho nebola tieňolvcom, tak sa strácam.
Najotvorenejší bol Magnus, ešte na začiatku, kde si sám spravil kapitolu o dôvodoch prečo nás vybrali za tieňolovcov, to som sa nasmiala úplne najviac zo všetkého. (inšpiroval sa aj Harry Potterom :D )
-Spoilers down here-
Chápem, že sa snažili nespoilerovať dej Nástrojov Smrteľníkov, ale napísať tam Jace Wayland?! To len mňa to tak iritovalo? Kľudne napíšu o Clary ako vyvolávala anjela, ale nenapíšu Jace Herondale? Aká je to logika? O Simonovi v pohode povedia, že je upír (odhliadnuc od poslednej časti ehm...) a takto pokašlú Jaceovi meno? Veď Jace sa hrozne dlho rozhodoval len sám, ako sa bude volať.

Najviac male zaujali časti o anjeloch. O ich histórii, ako aj o histórii Johnatana Tieňolovca sme sa v ostatných sériách veľa nedozvedeli. Skvelá bola aj časť, kde ste si mali vybrať svoje tieňolovecké meno. To som rozmýšľala asi 1O minút. Nakoniec som to nechala tak a zmierila sa s tým, že mi bude musieť stačiť, že budem po svadbe Harondaleová.

Krásne ilustrácie dopĺňajú celý dojem Clarynho starého Kódexu a na každej strane, ktorú otvorím sa na mňa usmeje pekná ilustrácia. Najprv bola kniha za grafiku kritizovaná a ja úprimne nechápem prečo. Veď tá grafika je naozaj skvelá!
Našla som ešte zopár chybyčiek, nie závažných, ale zasa ani neprehliadnuteľných. Napríklad zamenené názvy rún.

Dúfam, že nikto nečakáte nejaký dej?! Veď už len z názvu je badateľné, že tam žiadny príbeh nebude a že to bude len príručka. Preto nechápem, ako niektorý ľudia môžu kritizovať Kódex za to, že nemal príbeh. Veď on tam ani nikdy nemal byť!

Kódex je výborným doplnením sveta Tieňolovcov a okrem mini chýb nemám ani čo vytknúť. Boll to originálny nápad, ktorý bol potom skvelo spracovaný. Pre to dávam jedine 5/5.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára