štvrtok 26. novembra 2015

Jandy Nelson: Dám ti aj slnko

O knihe: Dvojčatá Jude a Noe znamenajú jeden pre druhého všetko. Keď majú trinásť, Jude príde na to, že je krásna a Noe, že je gej. Noe miluje okrem sestry už len kreslenie a robí všetko pre to, aby sa dostal na prestížnu umeleckú školu. Jude zamestnávajú viac chlapci. O tri roky je všetko inak. Na školu snov sa dostala Jude, ale je z nej utiahnutá sivá myška, čo sa skrýva za svoje obrazy. Z Noema sa stal pártyboy a lámač babských sŕdc. A ich mama je mŕtva. Dvojčatá spolu ledva prehovoria a ani jeden vlastne nevie prečo. Neuvedomujú si, že každý z nich tvorí len polovicu príbehu, a keby si k sebe našli cestu, dokázali by poskladať svoj svet dokopy, získali by druhú šancu na šťastný život..



Myslím si že veľa z vás túto knihu už čítala alebo o nej aspoň počula. A určite veľa z vás túto knihu miluje a stala sa vašou obľúbenou. Ja sa radím k tým ktorým sa kniha páčila ale mala svoje chyby. Tak a ideme nato. 

Začnem obálkou. Obálka tejto knihy sa mi veľmi páči. Je taká jednoduchá a pritom pekná. To slnko tam je strašne pekné utvorené z tých slov. Proste je to kniha ktorá zaujme už len svojou úžasnou obálkou. Teraz trochu odbočím od obálky ale veľmi sa mi páčilo ako vo vnútri knihy boli rôzne fľaky, čiary a iné pokreslené stránky. Bolo to fakt pekné. Už len ako som tú knihu otvoril tak sa mi páčila.

,, Kvôli tebe som sa vzdala skoro celého sveta. Slnka, hviezd, oceánu, stromom, všetkého. ,, 

Teraz by som vám chcel niečo povedať o postavách. Hlavnými postavami v tomto príbehu sú dvojčatá, Jude a Noe. Začnem Jude. Jude bolo pre mňa veľmi záhadne a divné dievča. Keď mala 13 rokov tak to bola veľká partygirl, ktorá sa neustále hádala s mamou o tom že čo si chce obliecť, stále bola len sa namyslenými dievčatami a celkom dosť sa prestala baviť s Noem. Považovala ho za čudného a trápneho. Časom sa to menilo. Takže toto bola Jude v trinástich rokoch. Teraz sa presunieme do veku keď už mala 16. Bolo to úplne iné dievča ako bola v trinástich. Bola uzavretá, takmer s nikým sa nebavila, bola na dobrej škole no nedarilo sa jej tam. Nemala žiadnych kamarátov a fakt by som povedal že ona bola teraz tá čudná...
A teraz Noe. Jeho som zo začiatku nemal rád pretože mi naozaj prišiel divný a čítať jeho časti a ešte k tomu že je gej bolo fakt divné a moc ma to nebavilo. neskôr sa to už dalo zniesť a už sa mi tie jeho pasáže konečne nezdali nudné. Keď mal trinásť bol fakt divný. Noe bol chalan ktorý by stále kreslil a on vlastne aj kreslil stále. Kreslil v mysli. Toto sa mi na ňom páčilo. Bol stále uzatvorený a pripadal mi že má stále depky. Keď mal Noe 16 tak bolo zasa všetko inak. 
Charaktery týchto dvoch postáv sa dosť zmenili no mne to ani tak moc nevadilo. Bolo zaujímavé čítať o tom ako sa ich životy od základov zmenili. 
Bolo tam aj dosť vedľajších postáv no o nich netreba hovoriť. Poviem iba o jednom ktorého som si celkom obľúbil. Brian bol asi jediný Noeho kamarát. Síce divný kamarát ale bol super. 



Teraz k deju knihy. Spočiatku ma dej moc nebavil ale neskôr sa to vyšvihlo do niečoho čo ma fakt pochytilo. V tejto knihe ide hlavne o rodinu a lásku súrodencov. Ale išlo tam aj o umenie, priateľstvo ale aj o utrpenie. Bolo zaujímavé čítať ich časti. Kniha bola rozdelená do dvoch pohľadov. Do pohľadu Noeho a Jude. Judine časti som mal radšej pretože mi prišli zaujímavejšie a viac prepracované. Noeho časti neboli zlé ale niektoré časti mi pripadali zbytočné a nepodstatné. Určite som si viac obľúbil Jude. Príbeh vás donúti zamyslieť sa nad tým ako by ste na tom boli vy keby ste boli v takejto situácií. Hovorí sa že táto kniha je lepšia ako knihy od Johna Greena a veľa iných spisovateľov ktorý píšu takýto druh príbehov. Pre mňa sú všetci títo autori super ale Jandy napísala fakt niečo dokonalé ale ako každý ktorý píšu knihy na tento spôsob, mne osobne tam niečo chýbalo. 

Túto knihu určite odporúčam všetkým ľudom čo majú radi už spomínaného Johna Greena a iných podobných autorov. Kniha vám dá veľa ale vám aj veľa vezme. Túto knihu považujem za najlepšiu knihu roku v tomto žánri kníh.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu slovart a knihu si môžete kúpiť napríklad TU.

Moje hodnotenie: 4,5/5

2 komentáre:

  1. Vždy okolo nej chodím, ale nikdy ju nekúpim. Aspoň zatiaľ to tak bolo. Neviem, osobne ma veľmi nezaujala i keď tie ilustrácie vo vnútri sú veľmi pekné. Neviem, čosi ma od nej odrádza, ale ako to býva vždy - na koniec si k nej predsa len nájdem cestu. :D Len bohviekedy to bude. Príjemná recenzia, taká oddychovka na večer. :)
    Charlotte z blogu http://faylotte.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť