utorok 10. januára 2017

J. K. Rowling: Fantastic Beasts and where to find them (the original screenplay)

29363501O kniheJ.K. Rowling's screenwriting debut is captured in this exciting hardcover edition of the Fantastic Beasts and Where to Find Them screenplay.
When Magizoologist Newt Scamander arrives in New York, he intends his stay to be just a brief stopover. However, when his magical case is misplaced and some of Newt's fantastic beasts escape, it spells trouble for everyone…
Fantastic Beasts and Where to Find Them marks the screenwriting debut of J.K. Rowling, author of the beloved and internationally bestselling Harry Potter books. Featuring a cast of remarkable characters, this is epic, adventure-packed storytelling at its very best.
Whether an existing fan or new to the wizarding world, this is a perfect addition to any reader's bookshelf.
 


Nádherná obálka aj prebal tejto knihy vás určite lákajú, tak ako od vydania tejto knihy lákali mňa. Ja som si Fantastic Beasts našla ako darček pod vianočným stromčekom a do pár dní som ju mala prečítanú. Nie len, že sa ľahko číta, ale je naozaj zaujímavá. Síce je to len scenár, čiže nieje písaný ako "súvislý" text, kniha z môjho uhla pohľadu nič nestráca. Je nádherná nie len zvonka, ale aj zvnútra, za čo môžeme ďakovať štúdiu MinaLima, 
Ja sama som nikdy predtým žiadny scenár nečítala a preto som sa aj trošku obávala. Predsa len všetky tie filmárske pojmy a skratky: ext., int. a tak ďalej ma mierne odrádzali. Ale nakoniec mi to vôbec neprekážalo (a kto by potreboval, vzadu v knihe sú všetky vysvetlené). Musím uznať, že to, že je to písané ako scenár príbehu nič neubralo. Dokonca autorku obdivujem ešte viac (ak sa to dá), pretože, keď sa tak zamyslím, napísať scenár musí byť ešte ťažšie než napísať knihu.


Miernou nevýhodou môže byť, že v tomto scenári nenájdete nič rozdielne od filmu ani nič navyše. Mne sa ale film neskutočne páčil a film v knižnej podobe ma bavil rovnako. 

Po prvé sme o knihe Fantastic Beasts and Where to find them počuli v knihách o mladom čarodejníkovi Harrym Potterovi, kde bola uvedená v zozname potrebných učebníc. Vo filme, alebo v tomto scenári sa dozvedáme príbeh, ako Newt Scamander túto príručku napísal a čo ho na jeho ceste postrehlo.
Ako jedno z hlavných ma zaujalo, že hlavným hrdinom tohto príbehu nie je nikto z Gryffindoru (Chrabromil) , alebo po prípade Slytherinu (Slizolin), ale J. K. Rowlingová sa zamerala na fakultu, ktorá sa podľa mňa v Harry Potterovi veľmi nerozoberala. 
Newt Scamander je hanblivý, utiahnutý a jediné po čom túži, je ochrániť fantastické tvory, ktoré v tej dobe niektorí čarodejníci lovia a zabíjajú. Newt sa pomocou písania svojej knihy snaží ozrejmiť, že tieto tvory nie sú nebezpečné. Newta som si naozaj obľúbila. Sú len dva typy chlapcov, z  ktorých v knihách šaliem. Prví sú samozrejme všetci tí badboy a druhí sú hanbliví a milí chlapci. 
Neobľúbila som si však len Newta, ale aj Jacoba, ktorý bol vtipný a zlatý no-maj (mukel) a bez neho by príbeh nemal až taký šmrnc. Tiež tu bola Tina, ktorá predstavovala tú rozumnú a preto nie až tak zábavnú postavu v príbehu. A Queenie, tú si ani nemôžete neobľúbiť.  Od začiatku som pociťovala čudnú sympatiu ku Credencovi, adoptívnemu synovi ženy, ktorá viedla hnutie proti čarodejníkom, ktorí sa nazývali Second Salemers. Ako som neskôr zistila, Credence je jeden z najzaujímavejších charakterov z celej knihy. 
"My philosophy is that worrying means you suffer twice."
Čarodejníci v New Yorku sa nie len že musia trápiť s už spomínanými Second Salemers, musia sa tiež zapodievať s nebezpečným kriminálnikom Grindelwaldom, ktorý je na úteku. Medzi tím, neznáma magická sila ničí New York a zabíja ľudí. 
Príbeh postupne naberá na obrátkach, hlavne keď Newt medzi všetkým tým chaosom musí nájsť zvery, ktoré mu utiekli z jeho čarovného kufríka. MACUSA (Magical Congress of the United States of America) je neochotná pomôcť, dokonca Newta prenasleduje, pretože v tom období bol chov magických tvorov zakázaný. 
Nový uhol pohľadu do knihy vniesli všetky magické tvory, ktoré nám predstavili a ani v scenári nechýbali opisy, aby sme si ich vedeli lepšie predstaviť. Newtov vzťah k týmto tvorom bol neskutočný, bol ochotný ich chrániť za každú cenu a aj zoči-voči smrti sa bál hlavne o ne. 
" See, they are currently in alien terrain, surrounded by millions of the most vicious creatures on the planet. Humans."
Samozrejme, autorka načrtla aj trochu romantiky, aby osladila tento príbeh. Aj keď hlavné bolo samozrejme vyriešenie problémov a to, aby zostali nažive. 
Túto knihu by som odporúčala, každému milovníkovi Harryho Pottera a myslím, že ak by autorka spracovala tento príbeh nie len ako scenár, ale ako hotovú knihu, je dosť možné, že by u mňa Harryho Pottera aj predbehla. 
Ak vás neodrádza vysoká cena (za ktorú ja strhávam jeden bod), pokojne sa na knihu vrhnite. Za seba knihu hodnotím 4/5.

8 komentárov:

  1. Já pořád nevím, jestli se na tohle trošku víc podívat anebo ne. Harryho jsem žrala, ačkoliv jsem dodatečně přečetla jen první díl - zbytek už mě moc nechytl :D Tak nevím. Ale zní to zajímavě a asi nakonec stejně neodolám :D Imaginareum

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ak sa ti páčil Harry Potter tak si myslím, že ani toto ťa nesklame :)

      Odstrániť
  2. Keď som videla túto knihu v policiach knihkupectva, myslela som si podľa obalu, že ide o prepracovanejšiu verziu učebnice o fantastických zvieratách, ktorú v červenom prevedení mám doma z detstva. Pri zistení, že ide zase o scénar som zostala skeptická. Možno raz bude patriť do mojej zbierky, ale stále nevydávajú knihy z obdobia, ktoré bolo pre mňa a mnohé iné atraktívnejšie, než toto. Čo už, možno aj my sa dočkáme.

    Maj sa pekne,
    Jaji
    www.jajibloguje.sk

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Čiastočne súhlasím, ale pre fanúšikov je aj toto skvelá príležitosť sa znovu ponoriť do tohto sveta :)

      Odstrániť
  3. Taky jsem scenar nikdy necetla, az teda posledniho HP (je to scenar zejo :D). A prekvapive to slo. Fantasticky zvirata jsem necetla, miluju tu obalku. Ale asi pockam na ceskej preklad. Svoji ajine tolik neverim :/ A pekne me stve ze sem nestihla v kine film :(

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Film bol tiež dokonalý, ale teraz si ho môžeš pozrieť už na internete (ja už som ho videla znovu xD)

      Odstrániť
  4. Mě Fantastická zvířata v kině popravdě moc nenadchla. Jako jo, bylo rozhodně dobrý, že už tam byli dospělí čarodějové, mělo to nápad, ale taky mi to přišlo hodně roztahaný. Možná ve scénáři by to bylo trochu jiný, v knížkách se určitá "rozplizlost" toleruje, tak možná díky tvé recenzi zkusím. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Na tenhle film se opravdu těším ♥ moc pěkný článek :) www.fitfoodhealthy.blogspot.cz

    OdpovedaťOdstrániť