streda 30. decembra 2015

Eva Biela Brndiarová: Vinná

Click to closeAnotácia: Nová kniha autorky úspešného románu Sila lásky je majstrovskou sondou do nepochopených ženských duší. Na prvý pohľad toho nemajú veľa spoločného: sebavedomý, úspešný sudca, ktorému sa po manželkinom potrate začína rúcať stabilita v súkromnom živote, a odsúdená žena, ktorá až za múrmi väzenia pochopí príčinu svojho zlyhania. A predsa, postupne, ako sa pred našimi očami odvíjajú ich životné osudy, nachádzame oveľa viac toho, čo ich spája, než toho, čo ich rozdeľuje. Vonkajším spojivom medzi sudcom a odsúdenou – vinnou? - ženou sa stáva kniha zachytávajúca príbehy odsúdených žien, ich citové zlomy, skraty, pohnútky vedúce k prekročeniu hranice medzi dobrom a zlom – k zločinu v mene lásky. 
Za recenzný výtlačok ďakujeme vydavateľstvu Slovenský Spisovateľ a knihu si môžete kúpiť aj TU.





Túto knihu mám na poličke už dlho, ale dostala som sa k nej až teraz. Možno to bude tým vianočným zhonom, alebo neviem čím všetkým. Veľa kníh a tak málo času.  Ale som tu aj s recenziou.

Obálka Vinnej nie je zlá, ale podľa mňa to mohlo byť oveľa lepšie. Je síce výstižná, ale znovu dalo by sa to graficky upraviť aj lepšie. Ale to by sme neboli mi, keby sme všetko nepreplácali. Narozdiel od zvyšku obálky dávam palec hore nápisu Vinná, ktorý už len na prvý pohľad pritiahne pozornosť. 


Nič mimoriadne som od knihy neočakávala. O to väčším  prekvapením  sa stala táto kniha. 
Neviem, kam by som knihu zaradila, nie je to krimi, ani drsné hororové čítanie, ani žiadna sadká romantická kniha. Nič ľahké a oddychové, na čo po prečítaní po dvoch dňoch zabudnete.
Až doteraz som si o ženách, ktoré dokázali zabiť myslela len to najhoršie, dokonca som ich považovala za oveľa väčšie beštie ako chlapov vrahov. Táto kniha ma donútila znovu sa zamyslieť a  myslela som na takéto ženy  z ich uhla pohľadu. Nechápem ako to autorka dokázala, ale podarilo sa jej niečo originálne a zaujímavé. Vinná ma donútila uvažovať aj o tom, čím všetkým si asi museli prejsť, čo ich dohnalo k takému ohavnému činu že dokázali zabiť tých ktorých mali radi.

Toto sa vám poriadne vryje do hlavy.. Ťažké témy s ktorými som sa ešte v knihách v takejto podobe nestretla - miestami naozaj drsne podané situácie. Často som sa musela zastaviť a predýchať nejaké veci, čo sa postavám diali. Miestami som sa musela zamyslieť nad autorkinými slovami a pouvažovať o tom, čo autorka chcela povedať. Preto zaradujem knihu medzi tie, ktoré sa čítajú ťažšie, lebo majú hlbší význam alebo myšlienku.
Je to tak pravdivo napísané, že človeka pri niektorých situáciách doslova mrazí a začne uvažovať a pozerať sa na ľudí okolo seba a ich konanie inak. 

Hlavná hrdinka Milena bola odsúdená za vraždu. Všetci by očakávali, že pred súdom bude ľutovať svojho činu a bude sa kajať, čo sa vôbec nestalo. 
"Ľutujem. To ste chceli počuť, však? Slová ľútosti. Ale ja ich nemôžem povedať. Nič neľutujem. Urobila som, čo som musela z lásky, nekonečnej lásky..."
Milena pochopila svoju chybu až neskoro vo väzení. Postupne ale spoznávala  sudcu Romana, ktorý jej nebezpečne pripomína muža, ktorého zabila.
Romanov život sa takpovediac rozpadá a ich osudy sa postupne prelínajú.
Príbeh tvoria aj Milenine spoluväzenkyne.  Nakoniec som si uvedomila, že najväčšia zápletka sa týka ich. Napríklad, už od začiatku príbeh okoreňovala Agáta, s ktorou Milena zdieľala celu. Agáta bola typickou väzenkyňou, akú si predstavíte pod vplyvom amerických filmov - násilnícka provokatérka.

Kniha mi pripadala v istých častiach zmätočná a stále sa mi plietli všetky mená. Tie mená boli pravdepodobne moja chyba - na mená som mala vždy zlú pamäť. Ak uvažujete nad kúpou tejto knihy, odporúčam ju len silnejším povahám a ľuďom, čo vyhľadávajú tento štýl.

Preto, že ma táto kniha úprimne prekvapila a vôbec som nečakala taký hlboký príbeh, ale aj napriek nejakým nedostatkom musím dať 4/5.



3 komentáre:

  1. Veľmi pekná recenzia :) Musim priznať,že si ma trošku nalákala na túto knihu :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som sama zostala prekvapená, čo sa v tej knihe skrýva :)

      Odstrániť
  2. Pripomína sudcu Romana,ktorý jej nebezpečne pripomína muža, ktorého zabila...?????? Predpokladám, že si knihu zle pochopila. Milena žiadneho muža nezabila. Vzala život svojej dcérke.Toto je dosť, zmätočný fakt, ktorý si tu uviedla. Svoju chybu vôbec nepochopila vo väzení...keby mohla, urobila by to znova...Vo väzení prišla na úplne niečo iné...Zjavne si nepochopila knihu...

    OdpovedaťOdstrániť