piatok 6. mája 2016

Gillian Flynnová: Predtucha

Anotácia: Mladá Nerdy to už v detstve mala veľmi ťažké, so svojou matkou chodila po žobraní. Ale vie sa obracať v živote, živí sa sexuálnymi službami a jasnovidectvom. Pokladá sa za skúsenú pozorovateľku a znalkyňu ľudského správania. Až kým za ňou nepríde Susan Burkeová, vystrašená a presvedčená, že jej viktoriánsky dom a nevlastného syna posadol zlý duch. Nerdy jej sľúbi, že bude navštevovať jej honosné sídlo, aby odtiaľ vypudila nedobré sily. Ženie ju najmä vidina balíka peňazí. Do mátožnej atmosféry v dome podozrivo zapadá Miles, Susanin nevlastný syn s agresívnymi sklonmi a zvrátenou obrazotvornosťou. Zakrátko sa medzi chlapcom, jeho nevlastnou matkou a rozprávačkou príbehu rozpúta neľútostný zápas.

Nastal jeden s tých mála ráz, keď som siahla po knihe, ktorá pre mňa nie je typická ani zďaleka. Autorku samozrejme poznám vďaka Gone Girl (Stratené dievča) - hlavne vďaka filmu, ale celkom sa mi páčila aj kniha. Preto som si povedala, že nemám čo stratiť. 

Predtucha je len 60 stranová poviedka. Veľmi rýchlo sa rozbieha a hneď som sa dostala do deja. Nemala som priveľké očakávania. Pravdu povediac som knihu zhltla za jeden večer a naozaj som si to užila. 
Hlavná postava - Nerdy - je naozaj sympatická, čo je nečakané  kvôli tomu čo jej jej povolanie. Trošku som sa bála, ale nakoniec sa z nej vykľula veľmi zaujímavá postava. Nemala to v živote ľahké a preto  je z nej teraz jasnovidka, ktorá si vypomáha všelijako. Práca nie je ľahká, ale so svojimi klientmi má vskutku dobrý priateľský vzťah. Jej myšlienkové pochody ale stoja za to. Premýšľala o živote a o tom kam sa mohla dostať keby veci boli inak. napriek predpokladom, bola inteligentná a sčítaná. Ale aj vtipná a vedela dobre odhadnúť ľudí.  
"Ak niekto tvrdí, že je smutný, obyčajne to znamená, že nevie, čo s časom. Určite. Nie som psychoterapeutka s licenciou, ale podľa mňa má väčšinou kopu voľného času."

Prvá polovica knihy je o tom aký vie byť život nespravodlivý, ale ako sa to stále dá zvládnuť.
Druhá polovica, je to, kde sa to naozaj rozbieha.  Do príbehu vstupuje spočiatku obyčajná zákazníčka Susan. Nerdy predpokladá, že je to ďalšia zúfalá manželka, ktorá je znudená, alebo má problematické manželstvo a chce vedieť budúcnosť. Susan však prišla z iného dôvodu, býva totiž v dome, ktorý je prekliaty. Zomreli v ňom ľudia, straší ju jej nevlastný syn Miles, dom vydáva čudné zvuky a na stenách sa zjavujú krvavé šmuhy.
na týchto šesťdesiatich stranách je všetko čo má mať dobrý thriller, dobrý príbeh... manipulácia, krv a husia koža.
"Niežeby vyžaroval zlo... ale akoby bol mysliaca bytosť. Akoby ma pozoroval... ak mi rozumiete. Obkľučoval ma."
Mala som zimomriavky a naozaj som sa začítala.  A potom kniha skončila. Myslím si, že ak by bola kniha dlhá nebavila by ma až tak, ale predsa len by som sa nesťažovala keby tam bolo ešte o 50 strán viac. Príbeh by si to zaslúžil. Mohol by byť ešte desivejší tým pádom.
S koncom so neskutočne spokojná. nemohlo to skončiť lepšie. Mierne otvorený koniec, ktorý vo mne zanechal strach. bola som zmätená a sama som nevedela čomu/komu veriť. Bola som na tom rovnako ako Nerdy. Ja som ta veľmi chcela viac strán!

Túto knihu by som neodporúčala len fanúšikom thrillerov, ale aj hocikomu. Nie je dlhá, preto vás nebude nudiť a je to skvelá odchýlka od ostatných žánrov - ak máte napríklad radi fantasy ako ja.

 Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu TATRAN .

Bola som úprimne rada, že som si túto knihu prečítala, má skvelú obálku a je to dobrá poviedka preto nemôžem inak než dať jej 5/5 aj napriek tomu, že to nie je presne môj obľúbený žáner. Mohla by sa páčiť hlavne fanúšikom thrillerov ale aj iným čitateľom. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára