piatok 1. apríla 2016

Garth Nix: Lirael (Staré kráľovstvo #2)

AnotáciaSo Sabriel stvoril Garth Nix modernú klasiku fantasy. S voľným pokračovaním Lirael posunul hranice vlastného sveta a predstavivosti ešte ďalej, aby presvedčil čitateľov, že patrí medzi špičku svetovej fantasy. Otca nepoznala a matka ju opustila. Aj napriek tomu sa snaží mladá Lirael zapadnúť do spoločenstva Clayriek, s ktorými žije v rozľahlom Ľadovci ďaleko na severe. Aby mohla byť plnohodnotným členom, musí už len získať Zrak - vrodenú schopnosť všetkých Clayriek zrieť budúcnosť. No Lirael koluje v žilách iná krv, a preto spočíva osud Starého kráľovstva v jej rukách. Nebezpečný nekromant totiž plánuje oslobodiť mocného nepriateľa, ktorý sa vzpiera kráľovskej rodine, zahmlieva Zrak Clayriek a hrozí deštrukciou všetkých väzieb medzi Životom a Smrťou. Lirael a princ Sameth musia odhaliť svoje pravé dedičstvo a postaviť sa pradávnej sile, ktorá ohrozuje nielen Staré kráľovstvo.




Konečne nadišiel ten čas, keď mi zazvonila pri dverách poštárka a podala mi zabalený balíček. Na Lirael som  sa tešila už dlho a nevedela som sa dočkať.
Gartha Nixa asi netreba predstavovať. Kto ho nepozná (ako ja donedávna) nech sa presmeruje SEM - na prvú časť tejto úžasnej série.

Obálky celej tejto série sú naozaj pekné. Vedia zaujať a každá obsahuje niečo charakteristické pre príslušnú časť. Pravdu povediac  ma na prvú časť - Sabriel nalákala čisto len obálka sama o sebe. Toto je skvelý príklad toho keď sa vydarená obálka stretne s vydarenou knihou.

Ako býva zvykom (viacmenej vždy), sú druhé časti iba takým spojovníkom medzi skvelým rozbehom a skvelým koncom. Bývajú nudnejšie, nemastné - neslané, obsahujú menej akcie a fanúšikov ničím neprekvapia. takto to ale u Lirael určite nebolo. Vďačí to mu aj za to, že kniha skoro vôbec nenadväzuje na  predchádzajúci diel (iba niektorými časťami a postavami) a aj tým, že je v nej rovnako akcie a je rovnako zaujímavá ako predchádzajúci diel.
Táto kniha, ktorá síce je druhou časťou, si žije vlastným životom a sama o sebe vie čitateľa pohltiť tak, že sa bude dobrovoľne vyhýbať posledným stranám (živý príklad som sama ja). niekedy sa dobrému príbehu proste nedá uniknúť.
Garth Nix páše štýlom, ktorý vás akoby ťahá ku každému slovu a vy tie slová jednoducho žeriete z papiera jedno za druhým.



Tí, ktorí si myslia, že ak čítali prvú časť, tak sa v Lirael nedozvedia nič iné, sa pekelne mýlia. Dej sa odohráva v Ľadovci obývanom Clayrkami, ktoré sú niečo ako veštice, o 14 rokov neskôr - po tom ako sa na trón vrátil pravý vládca. Je to úplne nový svet, keďže Clayrky sa v predchádzajúcej časti spomínali naozaj len sem tam. Clayrky majú dar zraku, čiže zrejú budúcnosť. Zrejú ale len útržky a rôzne alternatívy budúcnosti, ktoré sa môžu zmeniť.

Tento dar sa však u Lirael ešte stále nedostavil. Už na prvý pohľad sa od ostatných líši - jej tmavé oči a vlasy sa vôbec nehodia pre svetlovlasú a modrookú Clayrku. Vôbec medzi ne nezapadá a má pocit, že nebude patriť nikam pokým sa neprejaví jej zrak. Na to, že má Lirael v knihe len 14 rokov, nie je ani z časti taká ukňučaná a upišťaná ako som predpokladala. na svoj vek je naozaj vyspelá a vie sa vyrovnať s problémami a postarať sa o škody, ktoré sama napáchala. Samozrejme je aj zvedavá a preto hneď od prvých strán napĺňa knihu dobrodružstvom.
Podobný problém s nezapadaním má aj Sameth, syn Sabriel a Brúsika, ktorý sa má stať budúcim Abhorsenom. Namiesto toho aby študoval knihy a učil sa narábať so zvoncami, či vstupovať do Smrti ako budúci Abhorsen, radšej vytvára magické predmety za pomoci Výsadnej mágie.

Obidvaja sa boja, že sa nikdy nestanú tým, čo je im predurčené. Ich osudy sú si podobné a keď sa konečne ich osudy stretnú obaja sa snažia zachrániť Samethovho kamaráta Nicholasa, ale každý iným spôsobom. nakoniec sa ale musia pokúsiť spojiť svoje sile pre dobro ostatných.

Obe hlavné postavy sú sympatické a nemajú žiadne rušivé vlastnosti. Všetko do seba perfektne zapadá a preto som si mohla plne vychutnať príbeh a všetko to dobrodružstvo. Naozaj ľutujem, že som sa k tejto sérii nedostala skorej. Myslím si (napriek tomu), že Lirael je určená skôr staršiemu okruhu čitateľov a nie zrovna deťom. Som názoru, že by si ju celkom určite užili aj dospelí - aj vďaka prvkom hororu, ktoré podľa mňa obsahovala.

Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Slovart, ktoré vydáva tretiu čast už v lete (jééééj!) a knihu si môžete kúpiť napríklad TU.
Jednoznačne túto sériu všetkým odporúčam. Preto knihe môžem dať len 5/5 hviezdičiek (alebo bodov, alebo whatever).



2 komentáre:

  1. Knihu som čítala kedysi dávno v češtine, už si detaily veľmi nepamätám, ale páčila sa mi :-) Napísala si peknú recenziu :-)

    OdpovedaťOdstrániť