piatok, 24. júna 2016

Čo je stres? (Nová séria?) Rady a pomoc

Už dávnejšie ma napadlo, že by bolo dobré spraviť na blogu nejakú ďalšiu sériu. Ak viete tak vydavateľstvo SLOVART vydalo pred pár mesiacmi knihu Stres - Nepriateľ násťročných. Chcem im prostredníctvom tohto článku aj poďakovať, že mi knihu poskytli. Nečakajte žiadnu príbehovú knihu. Je to kniha, ktorá má pomôcť s problémami, ktoré ja osobne zažívam takmer každý deň. Či je to učenie sa do školy alebo depresie. Určite máte aj vy dni keď nenávidíte celý svet a najradšej ste sa na všetko vykašlali.

V dnešnom úvodnom článku vám poviem také základné veci čo sa týkajú tejto knihy a celkovo by som vás chcel teda oboznámiť s vecami ohľadom stresu. Začnem tým že vám vysvetlím čo je to stres.

Čo je to stres?

Na nebezpečenstvo, strach či potrebu náhlej akcie reagujeme buď tak, že utečieme, alebo sa s tým popasujem. Keď sme v ohrození, náš mozog okamžite spustí rôzne chemické reakcie, ktoré naše telo donútia pohotovo reagovať a produkovať hormóny stresu. Medzi nimi aj adrenalín a kortizol, čo má za následok viacero telesných zmien: srdce pumpuje krv rýchlejšie, svaly sa okysličujú intenzívnejšie, pokožka sa ochladí, lebo do svalov a orgánov je distribuované väčšie množstvo krvi, zreničky sa rozšíria a prijímajú viac svetla, takže sa prestaneš sústrediť na nepodstatné detaily a koncentruješ sa na hlavnú hrozbu. Ak stresujete aj v situáciách kde netreba a je to zbytočné, stres nepominie a ty sa nezbavíš stresových hormónov. Kortizol sa v tele hromadí a negatívne ovplyvňuje tvoj zdravotný stav. Dôležité je spomenúť, že ti môže poškodiť imunitný systém a ty častejšie ochorieš. Potrebuješ nájsť v živote rovnováhu medzi stresom a relaxom. Po stresujúcom zážitku by malo prísť uvoľnenie, aby sa telo kortizolu zbavilo. 

Toto by bolo také odbornejšie vysvetlenie toho čo je to stres. :D

Odolnosť!

Veľa sa hovorí o tom, aké je dôležité vypestovať si ,,odolnosť,, voči stresu. Psychológovia tvrdia, že ľudia dostali určitý stupeň odolnosti už do vienka alebo sa u nich vyvinie v útlom detstve, no možno ju vypestovať aj neskôr. Cieľom tejto knihy je urobiť vás odolnejším voči stresu tým, že najskôr budeš čeliť svojim obavám a snažiť sa im porozumieť v širšom kontexte a následne využiješ navrhnuté postupy, ako si so stresom poradiť nadobro. 
Odolnosť ťa robí silným!

Symptómy sprevádzajúce stres

-zvieranie v hrudi
-pocit, že sa nedokážeš poriadne nadýchnuť
-neustávajúce bolesti hlavy (vrátane migrén) a brucha
-nespavosť
-negatívne myšlienky, ktorých sa nevieš zbaviť 
-strata chuti do jedla
-ohrýzanie si nechtov
-zmeny nálad
-pocity úzkosti a paniky 
-neschopnosť sústrediť sa 

NAKONIEC!! Zopár slov/viet od ľudí ktorý prispeli k tejto knihe a robia ju ešte lepšou ako je. 
Sú to také rady alebo tak som to aspoň ja pochopil. 

,,Keď ťa život zrazí na kolená, zdvihni sa. Neprestávaj si veriť, ani keď už v teba neverí nikto iný. Ver si, máš na viac. Nedovoľ, aby ti iný stanovili limity.,,
Malorie Blackman, spisovateľka


,,Nauč sa rozoznať, kedy si v stres, a príď na spôsob, ako si zachovať chladnú hlavu. Každý deň si nájdi chvíľu na činnosť, ktorá ti prináša potešenie.,,
Dani, dospelák


Myslím že na začiatok by k tejto novej sérii stačilo. Dúfam že vám to aspoň niečo dalo aj keď vlastne toto je len taký úvod kde ste sa mali len dozvedieť o tejto sérii a už trochu lepšie veci sa budú preberať v ďalšom článku. Budem rád za vašu podporu. :) 

Mildo

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára