štvrtok 7. januára 2016

A. G. Howardová: Šepotání

Anotácia: Alyssa slyší šepotání květin a hmyzu, je to dar, který připravil o rozum už její matku. Pocházejí totiž z rodiny Aleny Liddelové, lépe známé coby Alenky z Říše divů, skutečné inspirace Lewise Carrolla, podle níž stvořil svůj proslulý fantaskní svět.
Když se matčin stav zhorší, nemůže už Alyssa své dědictví dál popírat a zjistí, že na těch fantastických pohádkách, které zná z dětství, je víc pravdy, než by se mohlo zdát. Vydává se na útěk, který zavinila už kdysi dávno právě Alice. Trhlinou v zrcadle se dostane do Říše divů, jež je mnohem ponurejší, než jak ji zná z knížek a stáhne s sebou i svého nejlepšího kamaráda a tajnou lásku Zacha. Na druhé straně už na ně čeká podezřelý, ale svůdný Morpheus a provází je při jejich hledání. Ale dá se mu opravdu věřit? 




Na začiatok: Ja som si knihu kúpila hlavne kvôli námetu z Krajiny zázrakov. Alice in Wonderlan je naozaj perfektná rozprávka, preto som sa na tento retelling  tak veľmi tešila. Ako plus poslúžila obálka, ktorá si ma získala na prvý pohľad - a to nie som fanúšik obálok, ktoré vám tvárou postavy úplne zničia predstavivosť, ale táto je tak pekná až mi to nevadí. Veď tá obálka je úžasná! Motýliky, chrobáčiky, rastlinky! Jeeej! Prečítala som si tiež veľa recenzií, ktoré boli celkom pozitívne a tak sa táto kniha dostala na zoznam must read.

Povedzme si popravde, že už len ten námet znie skvelo. Alyssa je potomok Alici (z Carollovej krajiny zázrakov) - mne sa vždy ale viac páčilo česky Alenka - Liddelovej, ktorá pred rokmi skočila do zajačej diery a ocitla sa v krajne zázrakov. Teraz Alyssa počuje kvetiny a hmyz, ale snaží sa to skryť aby neskončila v blázinci ako jej matka. Pokúsi sa zrušiť kliatbu uvrhnutú na ich rodinu aby zachránila svoju mamu. Ale tak ako v Krajine Zázrakov, ani v Alyssinom živote nie je všetko tak ako sa zdá. 
"Ale šílenství není zas tak špatné."



Po prvých stranách som bola neskutočne nadšená zo skvelého úvodu, super postáv a trochu creepy deju. Postupne ale nadšenie mierne opadlo a kniha sa držala na takej priemernej úrovni. Predsa len som čakala viac. Nechcela som hororovú knihu, ale aj tak som očakávala o trošku strašidelnejšiu krajinu. Rozmýšľala som a došlo mi, že ak by sa trošku ešte s tým okolím autorka pohrala, tak by to možno vykoplo lepšie. Niektoré scény mi prišli, že by sa dali ešte viac rozobrať, alebo vylepšiť, síce viem, že to by potom tá kniha kvôli svojmu širokému záberu mala asi tisíc strán. 

Alyssa sama o sebe bola skvelá. Odvážna, nezávislá, sem tam rebelantská ako správna knižná hrdinka. Obľúbila som si ju hlavne v prvej časti knihy, kde rozhodovala sama za seba a bola trochu bad-ass. Potom ale začala riešiť všetky tie pocity a keci a začala som chovať ako urevané decko a začal mi liesť na nervy.
Zach bol... proste Zach. Predstavte si vášho najlepšieho kamaráta, alebo staršieho brata. Starostlivý, ochotný a určite pekný. Na to, že mal priateľku (ktorá bola najväčšia mrcha), veľmi rád skočil za Alyssou cez zrkadlo. Najprv som mu naozaj fandila, čož je divné, lebo ja som väčšinou na strane toho bad boya. Ale vážne som držala palce Zachovi. 
"Nech bych ti zlomil srdce, to si radši vyříznu svoje."
Potom prikvitol Morfeus, z ktorého som vôbec nemala dobrý pocit. Ako pravý podsvětník vzbudzoval dojem, že sa mu nedá veriť. Nebola som ani nadšená z faktu, že super sexi Morfeus je vlastne Houseňák...  Ale bola som rada, za to, že nebol len taká bezcitná atrakcia. naozaj mal Alyssu rád a záležalo mu na nej. Napriek tomu, že mal svoje postranné úmysli, nikdy nechcel Alysse ublížiť.
"Chceš mě, jen si to přiznej.""Proč bych měla chtít zrovna tebe?"
"Tajemný, nepoddajný, potížista. Copak po tom holky nešílejí?" 
Najlepšia vec na tejto knihe a vlastne na celej Krajne zázrakov je, že nič nie je ako sa zdá. Nakoniec som zostala prekvapená z toho ako sa všetko vyvinulo. Dramatické zvraty tu rozhodne nechýbali.

A čo ešte nechýbalo? Humor. O ten sa väčšinou starali Morfeus spolu s Alyssou. Zach bol radšej stále vážny.
"Moje sklenice není nikdy prázdná."
"Škoda, že se totéž nedá říct o tvém mozku."
A všetky tie vedľajšie postavy! Kloboučník, Kočka Šklíbka alebo mäsožravé kvetiny. Celý svet síce pôsobil strašidelne, ale nie moc. Všetko bolo naozaj inak ako v pôvodnej knižke o Alici. Bolo treba napraviť veľa vecí, čo Alica pokazila. Dokonca ani postavy v knihe neboli také isté ako v originálnej verzii, hlavne preto, že Alica bola malá a veľa vecí si zmenila. 
"A jak chceš probudit čajový dýchánek? Políbit toho nedomrlýho Kloboučníka?""Herman je výjimečne schopný muž. Nikdo neumí ušít na míru klobouk tak dobře jako on. A pokud jde o polibek, tak jsi ve špatné pohádce, spanilý princi."
Ou, a ten milostný trojuholník. toho som sa bála, ale potom mi prišlo skôr vtipné, že je to vlastne trojuholník medzi Polopodsvetníčkou, človekom a húsenicou. Samozrejme obidvaja páni si robili nároky, lebo každý z nich s Alyssou strávil časť života, každý s ňou mal romantické scény. Prekvapujúco som bola spokojná s tým koho si nakoniec vybrala. Keby si zvolila toho druhého, celý tento trojuholník by ma sklamal. 
"Nádherná jak kytičky, pleteš klukúm hlvičky.Jen si hraj, vždyť sama víš,jednoho dne jim ublížíš."
Predpokladala som, že v Šepotání bude veľa hluchých miesta, ale pravdu povediac, som nenašla ani jednu. Kniha nemala žiadne nedostatky, všetko logicky sedelo. 
Koniec bol zaujímavý a veľmi epický. napriek veľkému battlu a zvratu udalostí na konci, nikto nečakal že budú aj ďalšie časti a ja by som ich tiež nepotrebovala.Moja zvedavosť ma ale láka si ich prečítať aby som zistila, čo sa ešte mohlo pokaziť. 

Knihe som sa rozhodla dať 3,5/5. Nebola zlá, ale v určitých častiach som bola sklamaná. K dobru ale je, že si určite prečítam pokračovanie. 



2 komentáre:

  1. Musím sa priznať, že toto je prvá recenzia na túto knižku, ktorú som doposiaľ čítala, ale o to viac ma navnadila, aby som si túto knižku blízkej budúcnosti prečítala. Pekná recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť