sobota 24. septembra 2016

A. G. Howardová: Divotání

Anotácia: Alyssa Gardnerová propadla králičí dírou a postavila se pentlochňapovi. Zachránila život Zachovi, klukovi, kterého miluje, a unikla intrikám zvráceně svůdného Morfea i pomstychtivé Červené královny. Teď musí odmaturovat, přežít maturitní ples a pak může nastoupit na vysněnou prestižní uměleckou školu v Londýně.
Všechno by to bylo snazší, kdyby její matka, již právě propustili z ústavu pro duševně choré, nebyla tak přehnaně podezíravá a starostlivá. A mnohem snazší, kdyby se Morfeus jednoho dne neobjevil v její škole, aby ji nalákal na další nebezpečné dobrodružství v ponuré Říši divů – kam sama (tak trochu) patří. Alyssa se musí vyrovnat s jeho znepokojující přítomností ve skutečném světě a zároveň se pokouší Zachovi prozradit pravdu o minulosti, kterou zapomněl. Záblesky z Říše divů se postupně dostávají do jejích obrazů a vlastního života, Červená není daleko!
Pokud Alyssa zůstane ve světě lidí, vystaví nebezpečí Zacha, své rodiče a všechny, které miluje. Ale když znovu projde králičí dírou, bude muset čelit smrtící bitvě, která by ji mohla stát mnohem víc než jen vlastní hlavu. 


Odkedy Alyssa prepadla zajačou norou a ocitla sa v Krajine zázrakov, jej život sa stal zmesou neskutočných a neuveriteľných okamihov. Nič už nie je ako predtým. Jej priateľ Zach si na ich dobrodružstvo ale nepamätá, Alyssina matka Allison skrýva tajomstvá a jediný, komu sa môže naozaj zdôveriť je tajomný Morfeus. Skoro po roku od jej boja proti Červenej a od je usadnutia na trón sa Morfeus objaví znovu spolu so správou, ktorá znovu zmení Alyssin život – Červená sa vrátila a chce pomstu. Alyssa sa musí nie len vyrovnať s hrozbou, ktorá visí nad Krajinou zázrakov, ale aj Zachom, pre ktorého ukradnuté spomienky a tajomstvá v ich vzťahu sa cíti previnilo , a aj s prichádzajúcim školským plesom.
Po incidente v tunely, kde sa Alyssa skoro utopí a náhodou sa v Krajine zázrakov, uvidí všetky hrôzy, ktoré Červená uvrhla na jej svet. Nenechá ju to chladnou a napriek vlastnému popieraniu chce bojovať za krajinu, kde sa čoraz väčšmi cíti ako doma.
„ Stačí jen popustit uzdu vlastní síle, osvobodit ji, vystoupit z řetězú lidské exisence a nechat se vést šíleným divotáním.“


Nedá sa povedať, že by som po prvom diely (Šepotání – recenzia) bola práve celá bez seba z pokračovania. Ani som si veľmi nemyslela, že sa k sérii tak skoro vrátim, ale podarilo sa a druhý diel je už u mňa na poličke. Celkom som sa naň tešila, pravdu povediac. Keď už som ho konečne začala čítať moje nadšenie trochu opadlo. Začiatok mi prišiel ťažkopádny nudný. Bolo ťažké sa cezeň prekúsať aby som sa dostala k nejakému zaujímavejšiemu dianiu. Odkedy na scému ale nastúpil Morfeus a všetko sa začalo kaziť nemohla som od knihy odtrhnúť oči.
Táto séria je prvý re-telling na Alicu v krajine zázrakov (alebo toto pokračovanie skôr na Alicu za zrkadlom), ktorý som kedy čítala takže nemám vôbec s čím porovnávať. Možno je niekde lepš re-telling ako toto, ale mne tieto knihy prídu veľmi postačujúce. Predsa len, Alica v krajine zázrakov od Lewisa Carrolla je jedna z mojich najobľúbenejších kníh z detstva a je to jediná Alica, s ktorou môžem túto sériu porovnávať.
K prvej časti  som sa vyjadrila, že by som čakala ešte hrozivejšie a strašidelnejšie zobrazenie krajiny zázrakov, ale musím uznať, že napriek tomu, že v pokračovaní sa krajina zázrakov navštevovala len sem tam, autorka popustila uzdu fantázii a vymyslela nové možné zápletky. Nakoniec mi vlastne fakt, že nešli do krajiny zázrakov neprekážal, pretože pritiahla dostatok postáv do nášho sveta.

Postavy boli vykreslené z nového uhla.                                                                                         
Hlavná hrdinka Alyssa bola stále rozdvojená medzi dvoma svetmi, ktoré má rovnako rada a takisto aj medzi dvoma osobnosťami v jej vnútri. Stala sa z nej kráľovná, za ktorú sa netreba hanbiť a vedela si nájsť cestu, či už medzi obyvateľmi Krajiny zázrakov – podsvětníkmi alebo v našom svete.
„Jedna polovina prahne po temných podivnostech a hladoví po šílenství, zatím co druhá, vrtošivá a nespoutaná přetéká odvahou a věrností.“

Morfeus odhalil svoju skrytú časť, kde schovával všetky svoje emócie. Snažil sa pomáhať, aj keď sa nedá povedať, že jeho úmysly boli vždy čestné. Morfeusa ale nie je nikdy dosť. Je to postava, ktorá pre mňa drží knihu pokope a keby v knihe nebol asi by som sa nedostala ani za prvé kapitoly. To vysvetľuje, prečo ma kniha začala baviť až keď sa objavil on so svojím zvráteným humorov a uštipačnými poznámkami. Čo iné by sa dalo čakať od podsvětníka?
Ach Zach, chudáčik sa stal mojou najneobľúbenejšou postavou. Stal sa z neho otravný presladený a umrnčaný človek, ktorého som nemohla ani počúvať. Ale sem-tam predsa len zachránil situáciu a jeho hádky s Morfeusom boli na nezaplatenie. A prezývky čo si navzájom dávali...
Netreba zabúdať na všetky tie komplikované vzťahy v tejto knihe. Keď už si je Alyssa, konečne istá, že miluje Zacha, vízia budúcnosti na ňu znovu uvrhne pochybnosti. Nerozhoduje sa preto len medzi dvomi svetmi, ale aj dvomi mužmi v jej živote.
„Chceš obětovaj smrtelníka, kterého miluješ, pro podsvětníka, kterého nenávidíš?“

Divotání otvorilo úplne nový svet. Ukázala sa nám nová stránky príbehu. Dokonca ani Alyssini rodičia neboli kým sa zdali a on už sama nevedela komu veriť.  Zachovi sa zveriť  nemohla a rodičom takisto nie, Morfeus často nebol po ruke. Autorka odkryla tajomstvá a konečne do seba veci zapadli. Ani som nečakala, že si takisto schovala do rukáva nové miesta, na ktoré svojich čitateľov zaviedla.
Koniec tejto knihy ma uchvátil, nevedela som od stránok odtrhnúť oči. Veľkolepé zakončenie v podobe veľkého finále, za ktoré by sa nehanbili ani autori akčných kníh. Bola by som menej uchvátená, ak by sa kniha skončila inak, ale tento záver bol originálny a vedel si ma namotal tak, aby som chcela siahnuť po pokračovaní.


Preto som sa knihe rozhodla dať 4/5, slabší začiatok znegoval super koniec a bod dávam dole za niektoré otravné postavy (Zach).

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára